اگر جزو کاربران مبتدی اینستاگرام هستید، بهتر است پساز نصب اینستاگرام روی موبایل یا تبلت خود و پیشاز شروع کار با این اپلیکیشن، با برخی از مهمترین اصطلاحات رایج در این شبکهی اجتماعی آشنا شوید تا بتوانید بهتر با آن کار کنید. ازآنجاییکه تعداد این اصطلاحات بسیار زیاد است، در ادامه، صرفاً برخی از مهمترین موارد آنها را معرفی خواهیم کرد. با سایر اصطلاحات، بهمرورزمان و پساز گذشت مدتی از حضور در اینستاگرام، آشنا خواهید شد.
آیدی یا نام کاربری
هر حساب کاربری در اینستاگرام، دارای نامی است که توسط صاحب حساب در زمان ساخت حساب جدید یا پساز آن تعیین میشود. این نام کاربری یا آیدی، منحصربهفرد است بهطوریکه با داشتن آیدی اینستاگرام سایر کاربران، میتوانید بدون دردسر آنها را پیدا کنید.
بایو یا بیو
بیوگرافی یا به اختصار بیو (Bio)، بخشی است که در زیر نام کاربری و عکس پروفایلتان در صفحهی شما نمایش داده میشود. این بخش، معرفی کوتاهی درباره شما است و میتواند شامل شغل شما، چیزهایی که دوست دارید، محل زندگیتان یا کسبوکاری باشد که انجام میدهید.
فالوور و فالویینگ
شما در اینستاگرام میتوانید کاربران دیگر را دنبال یا فالو کنید یا برعکس، آنها شما را دنبال کنند. به افرادی که شما را دنبال میکنند، فالوور (Follower) یا دنبالکننده و به کسانی که شما آنها را دنبال میکنید، فالویینگ (Following) یا دنبالشونده میگویند.
تعامل
تعامل یکی دیگر از مهمترین اصطلاحات اینستاگرام است.اگر شما به کامنتهای کاربران در زیر پستهای خود واکنش نشان دهید یا اینکه استوری بگذارید یا لایو برگزار کنید، به این معنا است که با کاربران تعامل یا اینگیجمنت (Engagement) دارید.
ایمپرشن
شما برای رشد در اینستاگرام، به ایمپرشن (Impressions) بالایی نیاز دارید. ایمپریشن، همان تعداد بازدیدها از پستها، ریلزها و استوریهایی است که در این شبکهی اجتماعی ارسال میکنید. به هر میزان که این عدد بالاتر باشد، به این معنی است که کاربران بیشتری از محتوای صفحهی شما بازدید کردهاند و این احتمال وجود دارد که از یک بازدیدکننده، به یکی از دنبالکنندگان شما تبدیل شوند.
هشتگ
انواع محتواهایی که در اینستاگرام منتشر میشوند، با هشتگ یا برچسبهایی در موضوعات مختلف دستهبندی خواهند شد. زمانی که شما از هشتگ (علامت #) در استوری یا کپشن پست و ریلز خود استفاده میکنید، اینستاگرام متوجه میشود که موضوع محتوای شما مربوطبه آن هشتگ است و باید بهعنوان محتوای آن هشتگ به سایر کاربران اینستاگرام نمایش داده شود. یکی از سادهترین راهها برای جلوگیری از نمایش پست های پیشنهادی در اینستاگرام، دنبالنکردن یا مسدودکردن هشتگهای مرتبط با موضوع آن پستها است.
کپشن
به متنی که در زیر پستها یا ریلزهای اینستاگرام (پستهای ویدئویی) نمایش داده میشود، کپشن گفته میشود. این متن، معمولاً بلند نیست و در آن امکان درج هشتگ یا تگ و منشن کردن سایر کاربران وجود دارد، اما نمیتوانید در آن لینک با قابلیت کلیککردن قرار دهید.
تگ و منشن کردن
اگر نام کاربری یا آیدی اینستاگرام افراد دیگر را در کپشن پست یا ریلز خود یا در استوری یا حتی در کامنتهای زیر یک پست یا ریلز بنویسید، به این معنی است که او را تگ یا منشن کردهاید و فرد موردنظر متوجه خواهد شد که شما بهطور مستقیم، او را خطاب کردهاید.
استوری
شما در هر شبانهروز میتوانید ۱۰۰ پست موقت را در قالب استوری با دنبالکنندگان خود بهاشتراک بگذارید. استوریهای اینستاگرام، به شکل محتواهای ۶۰ ثانیهای نمایش داده میشوند و پس از گذشت ۲۴ ساعت پاک خواهند شد.
فید
صفحهی اصلی اینستاگرام یا فید، بخشی است که در بالای آن، امکان مشاهدهی استوری و لایو حسابهای کاربری مورد علاقهی شما وجود دارد و در بخش دیگر آن، پستهایی از حسابهایی که دنبال میکنید و همچنین، حسابهای پیشنهادی به شما نشان داده میشود. نوع محتوایی که در فید میبینید، بهطور مستقیم توسط الگوریتم اینستاگرام تعیین میشود.
الگوریتم اینستاگرام
اینستاگرام از رباتهای مختلف، الگوهای مبتنیبر هوش مصنوعی و ابزارهایی مانند هشتگها برای شناسایی علایق کاربران و درگیرکردن آنها با محتواهای مختلف منتشرشده در این شبکهی اجتماعی استفاده میکند. این الگوها، الگوریتم اینستاگرام نام دارند.